Het Plan

28 januari 2016 - Middelkerke, België

Momenteel zit ik hier nog thuis in mijn eeuwige slapeloosheid dit eerste blogbericht te typen. Thuis, Middelkerke, aan de Belgische kust. Vanaf vrijdag 29 januari heb ik echter een nieuw thuis tot 19 april: Wellington, in de wijnlanden van de provincie West-Kaap, zo'n 70 km ten noorden van Kaapstad in Zuid-Afrika. Klein detail: ik drink echt niet graag wijn.

29 januari,dat is technisch gezien morgen, zotjes zeg. Vandaag vertrek ik in de namiddag naar Amsterdam, waar ik nog een nachtje op hotel ga vooraleer ik op het vliegtuig stap in Schiphol. Vrijdagochtend om 10u10 stijg ik op, om 22:35 plaatselijke tijd zou ik voet aan de grond moeten zetten (rekening houdend met het letterlijke uur verschil.)

In Kaapstad,als ik niet door de immigratiediensten op het eerste vliegtuig terug wordt gezet voor de een of andere louche reden, word ik opgehaald door Coretha Odendal. Zij is de eigenaresse van La Rochelle B&B, de guesthouse waar ik gedurende bijna 3 maanden zal verblijven. Ze lijkt via e-mail alvast baie vriendelijk!

In Wellington zelf zal ik eerst moeten acclimatiseren (zaterdag 39°C en zondag 40°C... de lokale bijnaam van het stadje is niet voor niets Hellington, because it's hot as hell.) Er is een minizwembadje in de tuin naast mijn kamer met airco, gelukkig maar!

Uiteindelijk is het Ultieme Plan dat ik in Hugenote Hoërskool stage doe voor Engels en zoveel mogelijk ook voor Nederlands/Afrikaans. Eerst wat Afrikaans leren natuurlijk en vooral zien in hoeverre dit praktisch zal lukken... De stage voor Engels is gelukkig wel al in kannen en kruiken. Het zal velen waarschijnlijk verbazen, maar Hugenote Hoërskool (zeker het trema niet vergeten!) is een ogenschijnlijk zeer prestigieuze eliteschool, waarin academische en sportieve prestaties erg belangrijk zijn. Er wordt zowel Afrikaans als Engels gesproken. Hopelijk ga ik er kunnen aarden, maar ik ben alleszins heel erg benieuwd!

Always

- Joke

Links voor de geïnteresseerden:

- La Rochelle B&B: http://www.larochelleguesthouse.co.za/index.htm

- Hugenote Hoërskool: http://www.hugenoteskool.co.za en een mooi filmpje over de school en de omgeving, https://www.youtube.com/watch?v=OM3UkZPvU68

- Wellington: http://www.wellington.co.za

Deze buitenlandervaring wordt mede mogelijk gemaakt door

provincie.

1. DE LILLE Roger - HAUTEKIET Jacqueline:
    Hi Joke,
    We waren even onwetend over de details van je (voor ons veel te) lange afwezigheid. Nu krijgen we de mogelijkheid om je toch beter bezig te "zien".
    We hopen dat het een leerrijke periode in je leven wordt, in 't vooruitzicht van je vlucht in 't verder leven.
    Een trema is inderdaad belangrijk.
    Opa en Oma (doopmeter) Maldegem.
  2. DE LILLE Roger - HAUTEKIET Jacqueline:
    28 januari 2016
    Het is hoogst waarschijnlijk dat Joke zelf een Hugenoten-herkomst heeft. In 1608 (ongeveer) kwamen twee broers uit Lille (Fr) aan als asielzoekers in Maldegem (Be), op de vlucht voor godsdienstperikelen in Frankrijk. Een van hen bleef kinderloos, de tweede vormde de eerste spruit voor een immens nakomelingschap aan De Lille - kens. Vandaar.
    Moesten ze in uw nieuwe schoolomgeving technisch werkloos zijn, is onderzoek daarover wel een must. Vooral nu er een (tijdelijk) verblijfsverandering is naar ZA. Sorry Joke, ik kon het niet laten.
    Nogmaals Grtz. Opama.
  3. Joke:
    28 januari 2016
    Bedankt voor de verhelderende uitleg, opa ;) Veel groetjes aan oma en tot over een paar maanden!